Kolejny koncert, jaki odbędzie się w Międzyrzeczu ma dla mnie szczególną wartość. Po pierwsze usłyszymy dwóch niezwykłych kompozytorów: Fryderyka Chopina i Roberta Schumanna. Po drugie koncerty rozpoczną talenty szkoły muzycznej z Międzyrzecza, które – kto wie – za kilka lat nie zajmą miejsca na najlepszych scenach świata. W końcu Fryderyk Chopin urodził się w miejscowości kilka razy mniejszej niż Międzyrzecz.
Nie wiem, jak historia oceni naszą epokę. Mam tu na myśli Europę, gdyż na przestrzeni ostatnich stu lat. Trzeba jednak powiedzieć, że każdy naród, każdy bez wyjątku, ma swoją historię i swoją bogatą kulturę, której często po prostu nie znamy.
Początek XIX wieku, a więc gdzieś 250 lat temu przez Europę przeszedł romantyzm. Zaczął się w literaturze. Szybko przejęli też malarze i kompozytorzy. W przypadku Polaków romantyzm dotarł z opóźnieniem. Gdybyśmy jednak sięgnęli do ówczesnych publikatorów, to nie znaleźlibyśmy postaci tej miary, co Słowacki, Norwid, Krasiński czy Chopin. W muzyce padały inne, dziś słusznie zapomniane postaci. Zestawienie Chopin-Schumann pozwala na dopowiedzenie historii inaczej, niż podają podręczniki.
Po upadku Powstania Listopadowego przez Europę przewinęli się żołnierze tego zrywu, witani niezwykle entuzjastycznie w państwach niemieckich, belgijskich czy francuskich. Tam też znaleźli nowy dom. Największa fala trafiła do Paryża. Zanim trafili do Francji przemaszerowali przez Niemcy, witani z wielkim szacunkiem. Wśród entuzjastów był Schumann. Schumann usłyszał Chopina niedługo przed powstaniem, gdyż przeczuwając nastroje w kraju rodzie wysłali go na Zachód. To wtedy, słysząc grającego Chopina, napisze: „Panowie, czapki z głów, oto geniusz”.
Niebawem Europą wstrząsnęły wydarzenia znad Wisły. Wtedy też Schumann, wsłuchując się głęboko w utwory Chopina powie: „Gdyby potężny samodzierżca z Północy wiedział, jak groźny przeciwnik czai się w dziełach Chopina, w prostych melodiach jego mazurków, zabroniłby tej muzyki. Dzieła Chopina to armaty ukryte w kwiatach.”. Jakże prorocze słowa!!!
Z pewnością zadamy sobie pytanie, jak reagowała na geniusza z Polski licznie zgromadzona Polonia w Paryżu? Ze wstydem trzeba powiedzieć, że nie dostrzegano w nim wirtuoza, ani wielkiego kompozytora. Nie przepadał za nim Adam Mickiewicz, który co prawda zachęcał do napisania narodowej opery i tkliwych pieśni do równie tkliwych tekstów. Chopin jednak nie sprostał pokładanych w nim nadziei, by zostać Zenkiem Martyniukiem XIX wieku. Wyrósł ponad nasze wyobrażenia o muzyce narodowej, stając się symbolem Polski i naszych wielkich ambicji wolnościowych. Jest dziś Chopin największą marką polską.
Podczas koncertu w czwartek, 17 października o 17:00 w Państwowej Szkole Muzycznej w Międzyrzeczu usłyszymy:
- Paech Ariannę – wiolonczela,
- Albeus Marię – skrzypce
oraz pianistów Xinyue Shi i Xianze Li.
Opracował: Wiesław Pietruszak
Czytaj także:
Przed VIII Festiwalem Muzyki Kameralnej – Międzyrzecz 2024
„Gloria Victis” z okazji 160 rocznicy wybuchu Powstania Styczniowego – 2023
„Mistrzowie bel canta” – II koncert z cyklu Spotkania Kameralne – 2023
Letnie Spotkania Kameralne w Międzyrzeczu 2022 – zapowiedź
LETNIE SPOTKANIA KAMERALNE – „Przed konkursem Wieniawskiego”
Stanisław Napierała – znaczy piękny śpiew
VI Spotkania Kameralne: ALTÓWKA I FORTEPIAN
„Święta miłości kochanej Ojczyzny” – Muzyczna lekcja patriotyzmu w Międzyrzeczu
Spotkania Kameralne – Międzyrzecz 2021 – zapowiedź
Spotkania Kameralne Międzyrzecz 2021 – III Koncert Marszałkowski
Spotkania Kameralne Międzyrzecz 2021 – Koncert Marszałkowski