Akademia Sztuki w Szczecinie zorganizowała w dniach od 15 – 17 listopada 2018 Międzynarodową Konferencję „Gitara wczoraj i dziś”.
Konferencja przeznaczona była dla gitarzystów klasycznych: nauczycieli, studentów i absolwentów kierunku instrumentalistka, uczniów szkól muzycznych II stopnia. Sympozjum przybliżyło dzieje polskiej muzyki gitarowej w formie koncertów, wykładów i prezentacji multimedialnych.
W nawiązaniu do setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości i dwusetną rocznicą urodzin Marka Konrada Sokołowskiego – wybitnego i chyba mało znanego polskiego gitarzysty zaprezentowano wiele faktów o działalności polskich gitarzystów XIX wieku.
Cykl wykładów rozpoczął prof. UMFC Marcin Zalewski „Gitara a muzyka w dawnej Polsce”. – ”Cechy charakterystyczne twórczości sławnych polskich gitarzystów i kompozytorów XIX wieku” – wygłosiła prof. Kornela Arwicz–Sienicka.
Dawid Pajestka – „Muzyka ludowa jako inspiracja w twórczości polskich kompozytorów gitarowych XX wieku”. Zakończył prof. AM Michał Nagy – „W poszukiwaniu nowej przestrzeni – gitara w twórczości kompozytorów polskich najmłodszego pokolenia”.
Pan profesor wręczył mi pierwszą Polską Szkołę na Gitarę Hiszpańską, którą napisał Romuald Truskolaski w 1820 roku! Znany gitarzysta i popularyzator sześciostrunowego instrumentu muzycznego.
Dostałem również prezent: płytę CD z muzyką na dwie lutnie (Marcin Zalewski i Michał Gondko) „Aby lutnia umiała mówić”. Zrewanżowałem się autorską płytą CD „Autoportret”.
Ciekawy był też wykład zatytułowany: „Psycho-fizyczny dobrostan muzyka podczas występu publicznego” Simonetta Camilletti (Rzym – Włochy) ubarwiony licznymi dopowiedzeniami i rysunkami.
WIDEO
Lekcje mistrzowskie prowadzili: Margarita Escarpa (Vigo – Hiszpania), Simonetta Camilletti, Michał Nagy (Kraków) i Kornela Arwicz – Sienicka (Szczecin). W sumie ponad 30 gitarzystów skorzystało z lekcji.
Mogłem osobiście uczestniczyć w lekcjach jako uczestnik, które wzbogaciły moją wiedzę i umiejętności jako muzyka i nauczyciela. Będę mógł wykorzystać tę wiedzę i umiejętności w swojej pracy zawodowej.
Oprócz wykładów, udziału biernego i czynnego w lekcjach było mnóstwo rozmów, w którym tematem wiodącym była oczywiście gitara klasyczna. Wymienialiśmy informacje, które były ważne, istotne, ciekawe i inne. Stoisko z nutami i płytami CD wzbudzało zaciekawienie.
Ukoronowaniem dnia były wieczorne koncerty muzyczne w wykonaniu profesorów, studentów i zaproszonych gości. Różnorodna oferta koncertowa od występów solowych aż po kameralistykę, niekiedy bardzo oryginalną była ciekawa i odkrywała nowe możliwości przekazu muzycznego.
FOTORELACJA
kliknij na zdjęciu aby powiększyć /zdjęcia: Zdzisław Musiał/
Ostatnim akcentem był znakomity koncert w Filharmonii Szczecińskiej. Muzyka Fryderyka Chopina na dwie gitary duetu Pajestka / Kostecki zachęcająco urzekła. Następnie duet gitarowy wzmocniony o 3 instrumenty perkusyjne wykonał trzy częściowe dzieło „Afonia” P. Klimka. Była to światowa prapremiera tego utworu ciekawego w odbiorze i mocno ubarwionego dźwiękami tych instrumentów perkusyjnych.
Recital znakomitej hiszpańskiej gitarzystki Margarita Escarpy zakończył Międzynarodową Konferencję „Gitara wczoraj i dziś”.
Muzyka głównie kompozytorów hiszpańskich w ciekawych interpretacjach.
Bis zakończył ten trzydniowy maraton warsztatów wykładów i koncertów, które zorganizował Wydział Instrumentalny Akademii Sztuki w Szczecinie.
Niestety zdjęć z koncertu nie wykonałem, bo organizator zastrzegł sobie, żeby zdjęć nie robić, cóż było począć, musiałem się zastosować do zaistniałej sytuacji.
Po koncercie artystka spotkała się z sympatykami w fuaje filharmonii
Całość koordynowała Kornela Arwicz–Sienicka. Brawo za ciekawy, pouczający i nie zmarnowany czas podczas trwania sympozjum.
P.S. Mała muzyczna zagadka: – Co to za instrument muzyczny, obok którego stoję?
Z gitarowym pozdrowieniem Zdzisław Musiał