OGŁOSZENIE

maciej gański koncert międzyrzecz 011Gorące brawa towarzyszyły koncertowi Macieja Gańskiego, który odbył się w auli Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w dniu 22 października 2021 roku.  Był to trzeci i ostatni w tym roku koncert w ramach cyklu Spotkań Kameralnych – Międzyrzecz 2021.

Przybyłych na koncert gości powitała pani Małgorzata Telega-Nowakowska, następnie przekazała głos wykonawcy, pianiście, panu dr. Maciejowi Gańskiemu, który jest dziekanem Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Gdańsku i jak się okazało koncert w Państwowej Szkole Muzycznej w Międzyrzeczu był pierwszym występem muzyka w województwie lubuskim od wielu lat.

plakatDoktor Maciej Gański należy do grona wybitnych polskich pianistów swojego pokolenia. Urodził się w Gdańsku. Ukończył z wyróżnieniem gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie fortepianu prof. A. Artykiewicza, a następnie prestiżowe studia podyplomowe Solistklasse w The Academy of Music and Dramatic Arts w Odense (Dania) w klasie prof. C. Bjørkøe.

Ma w swoim dorobku już ponad 600 koncertów, m. in.  w Japonii, USA, Egipcie, Francji, Danii, Niemczech, Hiszpanii, Holandii, Bułgarii, Rumunii, Mołdawii, Bośni i Hercegowinie, na Białorusi oraz w wielu miastach Polski.

Jest laureatem następujących konkursów międzynarodowych:

  • Yamaha Music Foundation of Europe Scholarship Award w Danii
  • The Bradshaw & Buono International Piano Competition w USA
  • The VI International Piano Competition Vila de Capdepera w Hiszpanii
  • The VIII International Michail Oginsky Chamber Music Competition na Białorusi
  • IV Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku
  • VI Międzynarodowy Konkurs im. Karola Szymanowskiego w Łodzi
  • The III International Chopin Competition na Litwie
  • V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy

Laureat Estrady Młodych na 41 Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz kilkunastu znaczących ogólnopolskich konkursów pianistycznych. Otrzymał również liczne prestiżowe stypendia polskie i zagraniczne (m.in. Rządu Duńskiego, Ministra Kultury, Młodej Polski, Prezydenta Miasta Gdańska).

W programie międzyrzeckiego koncertu znalazły się mazurki i pieśni polskie.  Usłyszeliśmy utwory Fryderyka Chopina, Ferenca Liszta i Philipa Glassa.

Program:

  • Chopin – 4 Mazurki op. 24: nr 1 g-moll, nr 2 C-dur, nr 3 As-dur, nr 4 b-moll
  • Chopin/F. Liszt – 6 pieśni polskich: Życzenie, Wiosna, Moja pieszczotka, Narzeczony, Pierścień, Hulanka
  • Chopin – Scherzo b-moll op. 31
  • Chopin – Etiuda c-moll op. 10 nr 12
  • Philip Glass – Etiuda nr 2 (1994)
  • Philip Glass – Etiuda nr 6 (1994)

Bardzo udany recital fortepianowy zakończył się dwoma bisami: Walcem F-dur i Polonezem As-dur. Publiczność zgromadzona w Auli szkoły muzycznej zgotowała artyście oklaski na stojąco.

WYWIAD
Po koncercie, podziękowaniach i obowiązkowych fotkach znalazłem chwilę na rozmowę z pianistą.

Zdzisław Musiał – Klasyczne pytanie. Jak się Panu grało w Międzyrzeczu?

Maciej Gański – W Międzyrzeczu miałem możliwość grać po raz pierwszy. Grało mi się wybornie. Sala odnowiona, publiczność uśmiechnięta i życzliwa. Bardzo ciepło przyjęła mój recital.

Z.M. – Najbliższe palny zawodowe?

M.G. – Jestem w trakcie nagrywania kolęd w opracowaniach gdańskich kompozytorów: A. Dziadka i A. Rocławskiej-Musiałczyk. Nagrania z orkiestrą symfoniczną z różnymi instrumentami solowymi. Po koncercie nocuję w Międzyrzeczu, rano jadę do Gdańska prosto do studia nagrań. Płyta CD ma ukazać się jeszcze w tym roku, stąd mój pośpiech.

W dorobku mam dwie solowe płyty. Na kolejny dwupłytowy album nagrywam 20 Etiud Glassa, a następna płyta zawierać będzie Koncert na fortepian i orkiestrę gdańskiego kompozytora Kamila Cieślika. Pod koniec tego roku zapowiada się wysyp moich płyt.

Z.M. – Jest Pan wykładowcą w Gdańskiej Akademii Muzycznej. Nagrania, koncerty. Jak Pan sobie radzi z takim napiętym grafikiem zajęć?

M.G. – Jestem dziekanem Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Gdańsku. To odpowiedzialne zajęcie. Mam jeszcze sporo spraw do wypełnienia, niekoniecznie muzycznych.  Tak się miło złożyło, że mam możliwość zarejestrowania ciekawej muzyki współczesnych kompozytorów.  Czasu mam niestety mało. Musze go umiejętnie dzielić na zaplanowane plany artystyczne. Myślę, że jeszcze wytrzymam taki stan rzeczy. Plany nagraniowe nie zdarzają się na co dzień.

Z.M. – Ciekawe podczas recitalu było połączenie muzyki Choina z muzyką amerykańskiego kompozytora Philpa Glassa. Ta metafizyczność?

M.G. Tak. Tę metafizyczność słyszę i odczuwam równie głęboko. Starałem się oddać słuchaczom jej klimat poprzez fortepian.  Jego muzyka (Glassa) bardzo różni się od głęboko przepojonej uczuciami muzyki Chopina.

Z.M. Trzymam kciuki za spełnienie zamierzonych planów artystycznych. Życzę powodzenia na wszystkich płaszczyznach. Dziękuję za rozmowę.

FOTORELACJA

kliknij na zdjęciu aby powiększyć /zdjęcia: Kazimierz Czułup/


Cykl koncertów, pod nazwą Spotkania Kameralne – Międzyrzecz 2021 przygotowali członkowie Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Organowej i Kameralnej SAUERIANUM, którzy działają przy Bibliotece Publicznej w Drezdenku. Dyrektorem artystycznym jest dr hab. Piotr Szychowski. Cykl koncertowy patronatem honorowym objął Wiesław Ochman.

W tej wyjątkowej uczcie muzycznej mogliśmy uczestniczyć dzięki ciężkiej pracy wielu działaczy stowarzyszenia „Sauerianum”, a także dzięki wsparciu wielu samorządów, fundacji i osób prywatnych.

lubuskie warte zachoduCykl koncertowy sfinansowała Marszałek Województwa Lubuskiego, pani Elżbieta Anna Polak w ramach projektu „Lubuskie Warte Zachodu”.

 

*  *  *

maciej gańskiprof. Maciej Gański
[http://www.maciejganski.com/]
Urodzony w Gdańsku. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. dra hab. Andrzeja Artykiewicza. Jest również absolwentem prestiżowych studiów podyplomowych Solistklasse w Danish National Academy of Music w klasie prof. Christiny Bjørkøe. Na macierzystej uczelni uzyskał stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Swoje umiejętności doskonalił, współpracując z tak wybitnymi osobowościami świata muzycznego jak m.in.: Philippe Entremont, Eugen Indjic, Andrzej Jasiński, Lee Kum-Sing, Wiera Nosina, Ewa Pobłocka czy Bernard Ringeissen.

„Maciej Gański jest kontynuatorem złotej ery polskiej pianistyki”; „należy do grona wybitnych polskich pianistów młodego pokolenia”; „objawił się jako tytan fortepianu”; „doskonały wykonawca – o niezwykle przejrzystej, wręcz krystalicznej technice” – to tylko kilka wybranych cytatów z recenzji gry artysty.

Jest laureatem bardzo wielu konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Bradshaw & Buono w Nowym Jorku (USA), Konkursu Yamaha Music Foundation of Europe Scholarship Award w Aarhus (Dania), VI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Vila de Capdepera na Majorce (Hiszpania), III Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Wilnie (Litwa), VIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. M.K. Ogińskiego w Smorgoniach (Białoruś), V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, VI Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Łodzi, IV Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku, V Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego w Zabrzu, V Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. L. Stefańskiego w Płocku. Jest laureatem Estrady Młodych na 41. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, gdzie otrzymał także nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego. Otrzymał liczne prestiżowe stypendia polskie i zagraniczne, m.in. Rządu Duńskiego, Ministra Kultury (pięciokrotnie), Programu Młoda Polska, Prezydenta Miasta Gdańska (czterokrotnie), Marszałka Województwa Pomorskiego. Za swoją działalność artystyczną otrzymał Nagrodę Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury.

Artysta – pomimo młodego wieku – jest już uznanym pedagogiem. Od 2009 roku prowadzi działalność dydaktyczną-naukową w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Gdańsku – obecnie na stanowisku adiunkta. Prowadził wiele kursów mistrzowskich oraz wykładów w uczelniach muzycznych i ośrodkach kulturalnych, m.in. w Pekinie, Kantonie, Chongqing, Wuhan, Wenzhou, Xuzhou, Hefei, Odense. Jest jurorem na międzynarodowych konkursach pianistycznych. Jego podopieczni zdobywali nagrody na konkursach międzynarodowych i ogólnopolskich. Kilkunastu jego absolwentów pracuje na uczelniach i w szkołach muzycznych, odnosząc sukcesy.

Wystąpił na kilkuset koncertach, m.in. w Japonii, USA, Chinach, Egipcie, Francji, Danii, Szwecji, Niemczech, Hiszpanii, Holandii, Bułgarii, Rumunii, Mołdawii, Bośni i Hercegowinie, we Włoszech, na Litwie, Ukrainie, Białorusi oraz w wielu miastach Polski. Grał w wielu prestiżowych salach koncertowych, m.in. Salle Cortot w Paryżu, czy Queen’s Hall w Black Diamond w Kopenhadze. Dokonał polskiego prawykonania IV Koncertu fortepianowego Miłosza Magina. Koncert ten wykonał także w sali paryskiego Ratusza l’Hotel de Ville. Wielokrotnie występował jako solista z licznymi orkiestrami, m.in. duńską Odense Symphony Orchestra oraz hiszpańską La Camerata Sa Nostra z Palmy. Brał udział w kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach muzycznych. Nagrywał dla telewizji polskiej, japońskiej, hiszpańskiej i dla duńskiego radia. Ma w swoim dorobku dwie płyty CD. Album solowy zatytułowany Liszt Transcriptions stał się częścią składową jego pracy doktorskiej pt. Transkrypcje pieśni i oper w twórczości Ferenca Liszta i spotkał się ze znakomitymi recenzjami, m.in. takich osobowości jak Kevin Kenner czy Antoni Wit. Jego niezwykle bogaty repertuar koncertowy obejmuje m.in. III Koncert fortepianowy S. Rachmaninowa oraz lisztowską transkrypcję uwertury do opery Tännhauser R. Wagnera, które uznawane są za jedne z najtrudniejszych utworów literatury fortepianowej.


REKLAMA

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Proszę podać swoje imię