Wczesnym słonecznym popołudniem w niedzielę 7 października 2017 r. w kościele pw. św. Wojciecha miał miejsce bardzo interesujący Koncert Muzyki Sakralnej „Ave Maria”.
Kościół już przygotowany, słuchacze jeszcze dochodzą i zajmują miejsca. Gospodarz parafii ks. kan. Paweł Tokarczyk powitał przybyłych, tym samym oficjalnie otworzył koncert.
Dalszą część koncertu prowadził ks. Mateusz Szerwiński, który wystąpił w podwójnej roli: muzyka organisty i prelegenta.
– ”Witam wszystkich obecnych, którzy odpowiedzieli na zaproszenia. Bóg przemawia (do ludzi przyp. autora) różnymi środkami, min. poprzez muzykę … a muzyka niech stanowi tło do obchodów stulecia objawień Fatimskich. W planach mamy 13 koncertów, tj. od lipca do października. To już jest dziesiąty koncert”.
Orchestra Paradiso, to profesjonalni i wykształceni muzycy. Chociaż mieszkają w różnych częściach Polski, to wspólna pasja do muzyki nie jest przeszkodą, aby się spotkać i wspólnie uczestniczyć w koncertach.
Skład osobowy orkiestry: Magdalena Makowska – Pabich – sopran, Justyna Orłów – mezzosopran, Mateusz Eckert – baryton, Agnieszka Marecka-Lodowska – skrzypce, Natalia Makuch – wiolonczela, Alina Gawryś – obój, Adam Kędzierski – fagot i wspomniany ks. Mateusz Szerwiński – organy.
Boskość objawienia, a płynące dźwięki muzyki twórców przeważnie świeckich i z zachodniej Europy. Program koncertu urozmaicony pod względem wykonawczym. Orchestra Paradiso wykonała utwory: Arcangelo Corelliego, Jana Sebastiana Bacha/Caarlsa Gounoda, Benedetto Marcellego, Gaetano Donizettiego, Gabriela Faure, Astora Piazzolli, Giovanniego Batisty Pergolesiego, Giulio Cacciniego/Vladimira Vawilova, Giacoma Pucciniego.
Pojawił się i jedyny rodzynek w twórczości rodzimej ks. M. Szerwińskiego. Zawsze twierdzę, że trudno jest opisywać wrażenia koncertowe. Staram się być obiektywny, ale często są to odczucia czysto subiektywne. Tej magii i aury nie da się słowami przelać na papier. Najlepiej muzykę słuchać na żywo! Takie jest zdanie wielu słuchaczy. Rozmawialiśmy po koncercie.
Wykonywane utwory to arie, części sonat. W składzie wykonawczym od duetu po oktet. Ave Maria to utwory hołdy, które stworzyli różni kompozytorzy, min.: Bach/Gounod (Bach napisał muzykę – pierwsze Preludium C-dur, a 150 lat później Gounod dopisał muzykę), Donizetti, Piazzolla, Caccini/Vavilov, Szerwiński.
Większość kompozycji skłaniała do refleksji i zadumy. To tzw. głębokie słuchanie. Głębia odczuć muzycznych, wyrażana śpiewem w połączeniu z grą na instrumentach muzycznych oraz wykonaniem instrumentalnym w różnych konfiguracjach skłaniała do refleksji nad sensem życia, cierpieniem, które uszlachetnia.
Program przeplatany wspomnieniami o objawieniach Fatimskich. Doskonała Boskość Fatimska i jeszcze doskonalsza muzyka wyrażona głosem ludzkim, dźwiękami instrumentów muzycznych, które roznosiły się po całej świątyni, mocno uduchowiała.
Wplecionymi narracjami dźwięk – głos, spójnością fraz nadawała ciekawy kształt i wyraz artystyczny wykonywanym utworom. Jedyna kompozycja rodzimego twórcy ks. Szerwińskiego, zatytułowana „Ave Maria dla Matki Bożej Rokitniańskiej”. Piękna muzyka, bardziej pogodna, wzniosła, ale nie tak patetyczna jak słuchane wcześniej inne kompozycje o tym tytule. Godnie wykonani i godna wysłuchana. Mało jeszcze spopularyzowana. Zauważyłem wpływy i inspirowanie się muzyką wielkich twórców, co w rozmowie po koncercie autor kompozycji potwierdził.
Na zakończenie Aria z III suity D-dur Bacha na skrzypce, obój, fagot i wiolonczelę. Pierwszy temat podjęły skrzypce wymieniając się tematem z obojem. Następnie włączył się fagot przy akompaniamencie wiolonczeli. Zwieńczenie koncertu bardziej optymistyczne, dającą nadzieję, miłość, chęć i sens do życia.
Finał koncertu, to przedstawienie składu osobowego muzyków. Podczas krótkiej prezentacji padło wiele ciepłych słów pod adresem każdego z wykonawców.
Na bis, co prawda narzucony przez publiczność Orchestra Paradiso (w tłumaczeniu Orkiestra Raju) wykonała fragment Sonaty da chiesa g-moll op. 10. nr 1 A. Correllego. Piękny koncert.
– „Bogu niech będą dźwięki” – tym przesłaniem pożegnał się ze wszystkimi prowadzący koncert, nad którym patronat honorowy objął Tadeusz Lityński – Biskup Zielonogórsko-Gorzowski.
Po koncercie udało mi się zamienić słów kilka ze wszystkimi wykonawcami. Chwila rozmowy o sobie i najbliższych planach i czas do domu.
Organizatorzy zrobili też niespodziankę. Każdy wychodzący z koncertu otrzymał kolorowe informatory o Matce Bożej Fatimskiej.
Tekst: Zdzisław Musiał
Zdjęcia: Parafia pw. Św. Wojciecha