6 stycznia 2020 roku, w Święto Objawienia Pańskiego mieszkańcy Międzyrzecza przemaszerowali kolejny raz w Orszaku Trzech Króli.
Objawienie Pańskie, Epifania (gr. objawienie, ukazanie się) jest jednym z najstarszych chrześcijańskich świąt, jest nawet starsze niż święto Bożego Narodzenia. Jego początki sięgają już III wieku, znane wcześniej na Wschodzie jako święto Objawienia Pana lub święto Magów, a następnie na Zachodzie jako święto Króli. Jest to święto nakazane.
Po raz pierwszy Polsce orszak przeszedł ulicami Warszawy w 2009 roku. Od tego czasu bardzo szybko zyskał popularność i obecnie odbywa się w setkach polskich miast, ale również rozpowszechnił się w wielu krajach.
MIĘDZYRZECZ 2015
W Międzyrzeczu mieszkańcy miasta w Orszaku Trzech Króli pierwszy raz przemaszerowali w 2015 roku. Wtedy, jak pamiętamy wierni i duchowni wyszli z trzech międzyrzeckich kościołów, i w orszakach przemaszerowali na międzyrzecki zamek, gdzie odbyło się okolicznościowe widowisko jasełkowe. Przybyłych powitał proboszcz parafii pw. św. Jana Chrzciciela, ksiądz kanonik Marek Walczak. Na zamku młodzi aktorzy, uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 2 zaprezentowali fragment inscenizacji – tzw. scenę z Herodem, w którego wcielił się dziesięcioletni Jakub Ratkiewicz, który, pomimo tego, że grał rolę okrutnego władcy zyskał chyba największą sympatię wśród widowni.
MIĘDZYRZECZ 2020
W tym roku Orszak Trzech Króli wyruszył spod kościołów pw. św. Jana Chrzciciela i pw. św. Wojciecha. Orszaki skierowały się na osiedle Zachodnie, do Sanktuarium Pierwszych Męczenników Polski, gdzie zaprezentowano wiernym jasełka w wykonaniu uczniów z klas 3, 5 i 6 Szkoły Podstawowej nr 3. Po jasełkach została odprawiona msza święta. Dominującym kolorem parafii pw. św. Jana Chrzciciela był w tym roku kolor czerwony.
Orszak wywodzi się z polskiej tradycji jasełkowej i kolędniczej
Kim byli Trzej Królowie? Historia opisana w Ewangelii Mateusza nie podaje żadnych konkretów: „Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; padli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę.” (Mt 2,1-11). Nie wiadomo zatem ilu ich było, kim byli: królami czy magami oraz skąd przybyli. Święty Mateusz napisał tylko, że przybyli ze wschodu (apo anatolon). Według tradycji było ich trzech, co oczywiście określono na podstawie liczby darów (złoto, kadzidło i mirra) jednak wspominano również o 4, 10, 12 a nawet 60. Nazwa święta odnosi się do królów, jednak Ewangelia św. Mateusza mówi o magoi – czyli uczonych (magach) zajmujących się astrologią. Określenia „królowie” jako pierwszy użył Tertulian (zm. 220), a upowszechnił je św. Cezary z Arles (471-542). Według tradycji, jaka narodziła się w średniowieczu w zachodnim chrześcijaństwie królowie otrzymali imiona: Kacper, Melchior i Baltazar.
Podobnie jak imiona królów ważną symbolikę mają złożone przez nich dary. W przeciwieństwie do imion królów Ewangelia wspomina jakie to były dary: złoto jest znakiem królewskiej godności Pana Jezusa, kadzidło znakiem Jego Boskości, a mirra zapowiedzią śmierci na krzyżu. W tym przypadku nie chodziło o złoto jako cenny kruszec, ale oznaczało ono mądrość, władzę, światłość, niebo. Natomiast równie cenne kadzidło było zarezerwowane tylko dla Boga, na znak Jego uwielbienia. Jest symbolem modlitwy, wznoszącej się ku Bogu jako wyraz oddawanej Mu czci i chwały. Mirra, która podobnie jak kadzidło jest również żywicą jednak jej przeznaczenie było inne – używano jej do balsamowania zwłok. Dodana do wina miała właściwości oszałamiające, dlatego podawano ją skazańcom. To powodowało, że była symbolem cierpienia i umierania.
Co oznacza K+M+B? Otóż litery „K + M + B” oraz bieżący rok zapisywane na drzwiach domów wbrew temu co sądzą niektórzy nie oznaczają wcale imion Trzech Króli (Kacper, Melchior, Baltazar). Zwyczaj pisania poświęconą kredą tych trzech liter pochodzi z XVIII wieku. Jest niepoprawną wersją łacińskiego „Christus Mansionem Benedicat” (Niech Chrystus błogosławi temu domowi). Błędne jest również tłumaczenie znaków „+” pojawiających się między literami. Nie chodzi tu o „plusa” tylko o „krzyż” – znak błogosławieństwa. A zatem napis powinien wyglądać tak: C † M † B 2020.
FOTORELACJA
kliknij na zdjęciu aby powiększyć /zdjęcia: Małgorzata Czułup/
Czytaj także:
IV Orszak Trzech Króli w Międzyrzeczu [wideo]
Orszak Trzech Króli w Międzyrzeczu – 2017 [Fotorelacja]